Utvikling | Utdanning | Trening | Eksterne tilbud | Blogg | Linker | Hjem

Treningstips | Idrettsspesifikk basistrening

Grunntrening for ishockeyspillere

Grunntrening er et godt gammelt begrep innenfor treningslæren. Betegnelsen grunntrening har i stor grad blitt brukt om generell trening av egenskapene utholdenhet, styrke, bevegelighet, spenst og hurtighet. Under en utviklingssamling i Vierumäki sommeren 2012 var det en egen reussursgruppe for fysiske trenere. Jon Rømoen var NIHFs representant i den gruppa. Arbeidstittelen for det de gjorde var "Grunntrening", men innholdet var mer ishockeyspesifikk enn beskrivelsen over.

Vi har filmet Jon i et utvalg av øvelser hentet fra campen. Øvelsene kan settes sammen til egne økter, eller de kan brukes før og/eller etter en istrening.

Under kan du trykke på overskriften/øvelsesnavnet for å se video:

Grunnstilling
Hold overkroppen rett mens du sitter dypt. Tyngden litt frempå og hælene løftes 1 cm.

Fraskyv, imitasjon
Stå i grunnstilling. Skyv 45 grader til siden, gjør en halvsirkelbevegelse med beinet og tilbake inntil standbeinet. Diagonal armbevegelse.

Fall på fot
Start i grunnstilling. Bevegelsen starter med et fall fremover. Sett i foten "i siste liten". Tyngdepunktet holdes lavt.